Hvad er flexleasing?

13 October 2020 Camilla Skøtt

editorial

En af kendetegnene for biler i Danmark er, at de alle er behæftet med en høj afgift. For dyre biler er det værre end for billige biler. Vil du undgå afgiften – eller i hvert fald betale så lidt som muligt – kan du overveje flexleasing.

Når en bil bliver afleveret til en forhandler på det danske marked, skal der betales en registreringsafgift; alternativt kan bilen ikke udstyres med nummerplader. Afgiften afhænger af bilens mærke, årgang, model, udstyr, stand etc., og det betyder, at bilen bliver dyrere og dyrere, jo bedre stand den er i.

Med flexleasing er systemet anderledes. Her deles afgiften op i små bidder, der deles ud på bilens levetid – eller på leasingaftalens levetid – og det betyder, at i stedet for at betale den fulde afgift for bilen, betaler man kun få den tid, man leaser den i. Typisk 12 eller 24 måneder. Og dermed er det langt lettere at få råd til bil i særklasse.

Er flexleasing dyrt?

Selve begrebet leasing dækker over det faktum, at brugeren af bilen ikke er ejeren – man “lejer” bilen af leasingselskabet. Det betyder, at du, udover at betale en fast månedlig ydelse, der dækker omkostningerne for brug af bilen, betaler en fast månedlig rente og/eller gebyr, for at leasingselskabet har råd til at betale den afgift, der koster at købe bilen – for købes skal den, ellers kan de ikke leje den ud til dig.

Prisen varierer naturligvis fra bil til bil, og derfor er der ikke et fast svar på, om det er dyrt at flexlease. Alt er jo relativt. Men medmindre du har en million kroner stående på din konto til en bil, kan leasing være en fornuftig løsning – også fordi du slipper for at binde store kapital i bilen, da engangsbeløbet er til at overskue.

Er du nysgerrig på priser, er der ikke andet at gøre end at kontakte et leasingselskab, fx specialcars.dk.

More articles