Har dit byggeri lagt en kommunikationsstrategi?

19 August 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det er ikke selve byggearbejdet, der behøver en kommunikationsstrategi, men det kan være nødvendigt at lægge en kommunikationsplan med en specifik arbejdsopgave, men hvis man for eksempel er et byggeri i Hjørring, der har mange forskellige opgaver, så skal man indtænke det med kommunikationen.

Det handler nemlig om, at man kommunikerer og brandet sig selv korrekt ud, for meget kan man faktisk selv have kontrol over og føre, så man ikke synes, andre får en forkert opfattelse af en, så man skal hen at lægge en slagplan af en plan B, fordi den første ikke virkede – hvis den første er planlagt korrekt nok.

Et eksempel kunne være, at dette byggeselskab i Hjørring skal til at udføre et arbejde et sted i landet.

Så er der mange forskellige interessanter, der synes alt lige fra, at det er en skide god idé – som nok er dem, der har bestilt arbejdet – til dem, der føler sig generet af det, såsom naboer.

Her gælder det om, at man kommunikerer korrekt ud og i et neutralt sprog, så man ikke opildner til nogle misforståelser eller skriver noget mellem linjerne, som kan fejlfortolkes.

Det er altid svært at skulle rette op på en negativ omtale, mens gode oplevelser er forventelige og nærmest bliver forbigået i stilhed – og nogle gange er det faktisk det ønskede resultat.

Man kan inviterer borgerne ud til et møde hos bygherrerne, så de kan stille spørgsmål til projektet. Her skal man sørge for, at chefen er briefet og klædt godt nok på til at svare på de mange spørgsmål.

En anden ting kan være at invitere borgmesteren for kommunen ud og snakke om, hvad dette byggeri vil føre med at værdi for lokalsamfundet og så snakke med en specifik person, der får udbytte af byggeriet senere hen.

Hør selvfølgelig også de negative røster, så det ikke virker ensidigt, men sørg for at nedtone bekymringerne til et minimum.

More articles