En maler skal huske at se tingene lidt på afstand

30 November 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Hvorfor er det så svært at hænge et billede op?

Faktisk bliver det sværere og sværere, desto større billedet er, og det er der en god årsag til – og vi tænker ikke på brug af hammer, skruer, huller i væggene eller den slags, som også kan spille ind i arbejdet med at hænge et billede op.

Det er fordi, man måske skal hænge det op ved egen hjælp, hvor der ikke er sat en snor i på midten, eller man selv skal sætte denne, og så hænge billedet op, og hvis det ikke er nok, så skal billedet måske hænges op i alle fire hjørner for at kunne holde sig oppe.

Derfor bliver det store problem, at når man så har aset og maset med at hænge det op, så kan man i ens sure slid se, at det hænger skævt…

Man kan ikke få et vaterpas på det, og derfor er man nødt til at være to om at hænge sådan et billede op, så den anden kan dirigere en, mens man sætter det op – og her er kommunikationen vigtig.

Det samme gælder lidt, når en maler skal lave malerarbejde, og det gælder også, hvis man skal lave ensformigt arbejde: står man tæt på, så kan man ikke se nuancerne eller få det fulde billede af, hvordan farven og malingen egentlig tager sig ud.

Går man lidt på afstand af ens arbejde, så vil man bedre få øje på, om malingen passer dertil, og så kan man se, om den dækker og eventuelt få en fornemmelse af, om man skal male efter op til flere gange.

Desuden får man på den her afstand også en god idé om, hvor man skal måske skal være ekstra grundig i kanterne, komme højere op med videre.

Orker man ikke dette, så kan man jo altid hyre folk til den slags: https://www.arbejdshesten.dk/malerarbejde 

More articles