Hvordan vælger man den rette forandringsledelse?

11 May 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Forandringsledelse er blevet sådan et godt buzzword i moderne retorik med forretnings- og virksomhedsydelse, fordi det emmer af, at man ikke stagnerer, men bevæger sig i retning af at tilpasse sig fremtiden for markedet – og måske endda være med til at definere det.

Man bruger ikke så meget udtrykket, hvis man vil forsøge at redde en synkende skude af en forretning, hvor man hellere er ude i noget med damage control, hvor der skal laves akutmøder for at komme problemerne til livs hurtigst muligt.

Med forandringsledelse har man mere tid at løbe på og kan foretage alle de nødvendige led med at lave en opstartsfase, forberede sig, sætte de nødvendige mennesker ind i det, lave forsøg, prøve sig frem, og så til sidst få alle med på skuden og langsomt implementere de nye forandringer.

Men det handler jo så virkelig også om, at man har valgt den rette form for forandringsledelse her, for det kan blive noget nær som at vende et tankskib på en 50-øre, hvis man gør det forkert eller bevæger sig i den forkerte retning.

Desuden er det svært at komme retur til udgangspunktet, hvis man allerede er begyndt at indføre nogle nye tendenser i for eksempel et firma.

Derfor er man nødt til at være sikker på, at man har foretaget det rette valg af en forandringsledelse, inden man begynder for alvor at gøre alvor af det.

Selvfølgelig kan man tilpasse nogle ting løbende, men det bliver virkelig som at proppe tandpasta tilbage i tuben, hvis man ikke er sikker på, hvad man har med at gøre her.

Heldigvis findes der en masse kloge mennesker, der kan lave noget analyse på ens virksomhed og ledelse og definere ret så sikkert, hvad man skal gøre dette sted for at være nogenlunde sikker på, at man går i den rigtige retning.

Derfor bør man alliere sig med den slags mennesker.

More articles