Overgangen ved brug af lædertasker har forandret sig

28 October 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Du kender formentlig den lille hat, man kalder en sixpence. Den er meget populær i England.

Den ses meget i Danmark nu, hvor alle næsten kan købe sådan en, og man ser den ofte brugt af iværksættere, hipstere og andre, der er lidt sofistikerede.

I gamle dage var det noget, der viste, at man tilhørte arbejderklassen, og selvom man var glad for ens hat, så ville man jo gerne have muligt for at have en større en på, men det var forbeholdt aristokratiet, og med ens sixpence var det trods alt muligt at lave groft arbejde og have en hat på, som det sømmede sig for mænd dengang.

Den sammenligning kan man bruge i forbindelse med lædertasker, for selvom der da også her findes en hel del forskellige eksemplarer, så kan man spørge forskellige generationer om, hvem man egentlig mest ser bruge lædertasker.

Personager og deres lædertasker

Den ældre generation ville nok sige, at det var deres gamle undervisere i folkeskolen, der enten altid havde en ulastelig lædertaske med sig, eller man måske selv som elev havde en mølædt med af slagsen, som var gået i arv.

Ens forældres generation ville måske mene, at den var kendetegnet af yuppie-generationen, hvor det passede sammen med en kontoransat med videre at have sådan en lædertaske med sig, så man kunne præsentere oplæg, have ens CV med sig og andet.

Den nuværende generation ser måske sådan nogle kreative typer gå med lædertasker, men så skal det helst være falsk læder, da den slags mennesker går op i dyrenes velfærd.

Men de kan godt lide udseendet ved dem, så de har dem med sig, hvad end de skal lave, og nogle gange er den bare med som et modelune, fordi det er oppe i tiden.

Det bliver spændende at se, hvem der vil gå rundt med sådan nogle lædertasker i fremtiden.

More articles