Hvorfor varierer prisen på digitale nyheder?

25 November 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

For at få svaret på, hvorfor der ikke er de samme priser på at få nyheder på i dette tilfælde danske nyheder online, så skal vi et lille skridt tilbage i tiden.

Da især de trykte medier opdagede, at nettet vandt frem, så sagde de til sig selv, at de lagde mere eller mindre de samme udgivelser af deres trykte sager på nettet, og det var der to grunde til:

1) Man mente, at deres læsere var trofaste nok, at de stadig ville betale for nyheder på tryk.

2) Mulighederne for at læse nyheder på nettet var svært begrænsede for bare 20 år siden.

Man troede ganske enkelt ikke på, at folk gad bruge tid på at tænde deres net, lukke for fastnet-telefonen, tænde deres stationære computer op og leve med langsomt internet – de havde ganske enkelt ikke regnet med smartphones med hurtigt internet.

Men katten var ude af sækken, for i dag kan man for eksempel hurtigt finde artikler om Black Friday shopping, end det ville tage at bladre rundt i en avis for at finde en artikel om samme emne.

Og fordi så mange medier havde valgt at lægge deres trykte sager ud på nettet, så var de fleste andre medier fulgt trop.

Derfor vænnede danskerne sig hurtigt til, at de kunne få de samme nyheder, som de læste i aviser, på nettet.

Hurtigt tog man dog en til en-udgaverne af aviserne væk igen, og radioerne og TV-kanalerne lavede da også deres unikke indhold på nettet eller kun en anelse overlap, så man var nødt til at bruge de medier på den gammeldags måde for at få det fulde nyhedsoverblik.

I fx Sverige havde man fra start sagt, at det skulle koste at læse nyheder på nettet, så nu tør få medier at tage priser for deres nyheder online, eller også skal de være unikke, som man ikke finder i den trykte avis, før folk vil betale for dem – derfor er prisen så forskellige fra medie til medie.

More articles